چیپ تصویر DIS در دوربین مدار بسته دوربین مدار بسته هایک ویژن

چیپ تصویر DIS در دوربین مدار بسته || دوربین مدار بسته هایک ویژن موضوع امروز مقاله ما است. چیپ تصویر، سنسور یا حسگر همگی یک اصطلاح واحد هستند. این اصطلاحات پرکاربرد، یکی از اجزای اصلی و حیاتی در ساختار دوربین های مدار بسته به شمار می روند.
به طور کلی وظیفه این تکنولوژی تشکیل تصویر از طریق دریافت نور و تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی است. تکنولوژی حسگرهای تصویر طی سالیان اخیر دست خوش تغییر و تحولات شگفت انگیزی شده اند.

این تغییر و تحول باعث ایجاد پیشرفت های قابل توجهی در راستای ارتقاء کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته در شرایط مختلف شده است. همواره ارائه تصاویر باکیفیت در شرایط مختلف از جمله؛ ( محیط های کم نور، شرایط آب و هوایی نامساعد،شرایطی که باعث لرزش دوربین می شود)، از دغدغه های مهم تولید کنندگان این محصولات محسوب می شود.

در ادامه با قدیمی ترین چیپ تصویر یا سنسور و جدیدترین چیپ تصویر دوربین مدار بسته آشنا می شویم. توصیه می کنیم، مطلب «چیپ تصویر Progressive CMOS :: دوربین مدار بسته» که در همین وب سایت منتشر شده را نیز مطالعه نمایید.

چیپ تصویر DIS در دوربین مدار بسته دوربین مدار بسته هایک ویژن

قدیمی ترین چیپ تصویر دوربین مدار بسته +جدیدترین چیپ تصویر DIS

CMOS سنسور دوربین Complementary metal oxide semiconductor یکی از قدیمی ترین چیپ های تصاویر در دوربین مدار بسته می باشند. این نوع سنسور ها سالیان سال است وظیفه تشکیل تصاویر دوربین های مدار بسته را بر دوش خود حمل می کنند.

در سال ۲۰۱۲ شرکت هایک ویژن محصولات جدیدی روانه بازار کرد. این محصولات  بر خلاف دوربین های قبلی مجهز به سنسور جدیدی به نام DIS بودند. این نوع سنسور ها درواقع نسل جدیدی از سنسور های قدیمی CMOS هستند. تنها مزیت DIS  ها نسبت به CMOS عملکرد بهترشان در نور کم بود.

مفهوم چیپ تصویر DIS یا (Digital Image Stabilization) ثبت کننده دیجیتالی تصویر است. کارایی این نوع سنسور ها زمانی به چشم می آید که دوربین مدار بسته شما در نقاطی مانند؛ خیابان، کنار جاده، محیط های خارجی و روباز نصب می شوند.

اگر دوربین شما در معرض عواملی از قبیل تکان خوردن و لرزش قرار بگیرد، دچار آسیب شده و منجر به ایجاد نویز در تصاویر و در نتیجه کاهش کیفیت تصاویر می شود. در چنین حالتی سنسور DIS به کمک شما آمده و تا حدود زیادی این مشکل را برطرف می کند.
عملکرد فوق العاده عالی این سنسور باعث می شود تصویر شما با نویز کمتر و کیفیت بالاتری ارائه شود. این تکنولوژی جدید نقش بسزایی در کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته ایفا می کند.

چیپ تصویر DIS در دوربین مدار بسته دوربین مدار بسته هایک ویژن

نحوه عملکرد چیپ تصویر DIS

عملکرد چیپ تصویر DIS بدین صورت است که ابتدا به آنالیز و بررسی تصاویر گرفته شده در دوربین مدار بسته می پردازد. زمانی که این سنسور تشخیص بدهد که تصاویر گرفته شده با لرزش و ارتعاشات همراه است، دوربین دست به کار می شود.

در ادامه با ایجاد یک ساختار پیکسلی خارج از فریم تصویر موجود (تصویر تار)، یک حائل پیکسلی ایجاد کرده و از روی تصویر تار یک تصویر جدید بدون نویز و تاری می سازد. سپس فریم اصلاح شده را جایگزین فریم تار کرده تا لرزش و نویز تصویر را کاهش دهد.

چیپ تصویر DIS در دوربین مدار بسته دوربین مدار بسته هایک ویژن

بالاخره مرحله تست این سنسور با موفقیت به پایان رسید و روانه بازار شد. در آن سو شرکت داهوا رقیب سرسخت هایک ویژن نیز اقدام به ساخت نسخه دیگری از سنسور DIS به نام HDIS نمود.
البته کیفیت و ساختار و عملکرد این دو نوع سنسور کاملاً یکسان است. درست است که دو شرکت مختلف آن ها را طراحی کرده اند اما از لحاظ کیفیت و عملکرد کوچک ترین تفاوتی با یکدیگر ندارند.

جمع بندی نهایی

چیپ تصویر DIS در دوربین مدار بسته || دوربین مدار بسته هایک ویژن موضوع امروز مقاله ما بود.  ما در حفاظت الکترونیک ایمن افزا جدیدترین مطالب مرتبط با دوربین های مدار بسته را منتشر می کنیم.

چیپ تصویر، سنسور یا حسگر همگی یک اصطلاح واحد هستند. این اصطلاحات پرکاربرد، یکی از اجزای اصلی و حیاتی در ساختار دوربین های مدار بسته به شمار می روند. به طور کلی وظیفه این تکنولوژی تشکیل تصویر از طریق دریافت نور و تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی است.