چیپ تصویر دوربین مدار بسته

چیپ تصویر دوربین مداربسته Progressive CMOS :: ، موضوع امروز مقاله ما است. به طور کلی فناوری سنسور های CMOS امکانات فوق العاده ای را در اختیار دوربین های مدار بسته قرار می دهد.

تعداد پیکسل های فوق العاده بالا و نوآوری های جدید و مدرن، مرزهای امکانات تصویربرداری را جا به جه کرده است. حسگرهایی که در دوربین های جدید تعبیه شده و تصاویر باکیفیت تری را برای ما به ارمغان می آورند.

 

چیپ تصویر دوربین مداربسته یا سنسور Progressive CMOS چیست؟

با پیشرفت تکنولوژیکی طی سالیان اخیر، فناوری CMOS وارد دنیای تصویر و دوربین های مدار بسته شد. این تکنولوژی در دوربین های مدار بسته صورت پذیرفته که قابلیت این نوع دوربین ها را تا حد جنون افزایش داده است.

به طور کلی قطعه الکترونیکی تعبیه شده در دوربین های مدار بسته که از فتو دیود بازتابنده متعددی تشکیل شده است را حسگر یا سنسور دوربین مدار بسته می گویند.
به طور کلی دو نوع سنسور CMOS و CCD در دوربین های مدار بسته تعبیه شده است.

سنسور CMOS یک تکنولوژی جدید است که کارایی و قابلیت آن شگفت انگیز است. ورژن های Interlaced و Progressive از جمله این تکنولوژی ها هستند.

کار این سنسور ها این است که نقائص موجود در تصاویر درون فریم ها را پردازش و برطرف کنند.

آشنایی با چیپ تصویر Progressive CMOS

دو نوع اصلی سنسور های الکترونیکی تصویر در چیپ تصویر دوربین مداربسته

۱- سنسور CCD

CCD یکی از قدیمی ترین سنسور های الکترونیکی است که در دوربین های مدار بسته به ویژه دوربین مدار بسته پلاک خوان کاربرد دارد. با استفاده از این سنسور تصاویر با نویز کمتر و کیفیت بالاتر ضبط می شوند.
از این سنسور ها در میکروسکوپ ها، دوربین های فضایی و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۲- سنسور CMOS

با پیشرفت تکنولوژی سنسور جدیدی به نام CMOS در دوربین های مدار بسته کار گذاشته شد. این سنسور یا چیپ به نور بیشتری نیاز دارد. در مقابل مصرف انرژی پایین تر، سرعت بالاتری نسبت به سنسور CCD دارد.

CMOS دارای حساسیت کم و نویز با الگوی ثابت بالا هستند. از این نوع سنسور در دوربین های امنیتی و تلفن همراه استفاده می شود. این نوع چیپ برای کار به جریان و ولتاژ کمتری نسبت به سنسور CCD نیاز دارد.

کیفیت سنسور و تصاویر آن فوق العاده است و در برابر تخلیه الکتریسیته ساکن آسیب پذیری حداقلی دارد. قیمت پایین و کیفیت بالا از دیگر برتری های CMOS نسبت به CCD می باشد. از این فناوری در دوربین های مدار بسته جدید استفاده می شود.

آشنایی با چیپ تصویر Progressive CMOS

حال این سؤال پیش می آید که با توجه به اینکه هر دو سنسور یک کار را انجام می دهند، بهتر است کدام سنسور را انتخاب کنیم؟

 

چیپ تصویر دوربین مداربسته Progressive CMOS :: با تعاریفی که در فوق اشاره کردیم و ویژگی هایی که برای هر کدام از این دو سنسور (CMOS و CCD) بر شمردیم، به این نتیجه خواهیم رسید که باید دوربین مدار بسته ای انتخاب کنیم که از تکنولوژی CMOS استفاده کرده است. چراکه در کنار قیمت مناسب، تصاویر با کیفیت تری نیز دریافت خواهیم کرد.

 

نحوه اسکن تصاویر

به صورت کلی ما دو نوع اسکن تصاویر داریم. ورژن های Interlaced Scan و Progressive Scan از جمله این تکنولوژی ها هستند. در ادامه به معرفی این دو نوع اسکن می پردازیم.

 

Interlaced Scan یا اسکن اینترلیسد:

زمانی که شما از روش اسکن اینترلیسد استفاده می کنید دو گونه متفاوت از رشته خطوط (رشته خطوط زوج و فرد) تولید می شود.
درواقع اطلاعات از هر دو خطوط فرد و زوج بر روی سنسور تصویر ترکیب شده که در یک بازه زمانی خاص تنها نیمی از تعداد خطوط (یکی در میان خطوط زوج و فرد) ارسال می شود. با این کار نیمی از پهنای باند کاهش می باید.

نمایشگرها نیز از همین تکنیک اینترلیسد استفاده کرده و تصاویر را به درستی به نمایش می گذارند. درواقع ابتدا خطوط فرد و پس از آن نیز خطوط زوج از تصویر نمایش داده می شود.
در مرحله بعدی تصویر با سرعت ۲۵٫۵۰ (در سیستم PAL) و ۳۰٫۶۰ (در سیستم (NTSC فریم بر ثانیه رفرش refresh می شود.در چنین مرحله ای است که سیستم بینایی انسان آن را به عنوان تصویر کامل مشاهده می کند.

 

Progressive Scan یا اسکن پروگرسیو:

در اسکن پروگرسیو مقادیر هر پیکسل روی سنسور و هر خط داده ای از تصویر به صورت پی در پی اسکن و یک تصویر با فریم کامل (full frame) ارائه می دهد.

با استفاده از تکنولوژی Progressive می توان در نمایش جزئیات یک جسم در حال حرکت بهتر عمل کرد. درواقع تصاویر دریافت شده با کیفیت بالاتری دریافت خواهند شد.
امروزه اغلب سنسور ها و نمایشگرهای جدید از تکنولوژی Progressive Scan یا اسکن پروگرسیو استفاده می کنند.

 

نتیجه نهایی

چیپ تصویر دوربین مداربسته Progressive CMOS ::، موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم مطلب فوق قابل توجه شما همراهان گرامی مجموعه ایمن افزا قرار گرفته باشد.
به طور کلی فناوری سنسور های CMOS امکانات فوق العاده ای را در اختیار دوربین های مدار بسته قرار می دهد.