دوربین PTZ چیست؟

دوربین PTZ چیست؟ | مقایسه دوربین PTZ و دوربین مداربسته معمولی. دوربین PTZ توانایی چرخش به صورت افقی و عمودی را دارد. این دوربین را با نام های دوربین اسپید دام، دوربین گردان و دوربین PTZ می شناسند.

دوربین اسپید دام توانایی زوم اپتیکال را دارد. (زوم اپتیکال به معنی زوم بر اجسام دورتر بدون کاهش کیفیت است.) دوربین گردان یکی از پر کاربرد ترین دوربین ها برای مانیتورینگ و نظارت کنترل شده است که عموماً برای کاربری های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد این دوربین به این صورت است که کاربر برای دوربین اسپید دام یک یا چند Preset تعریف می کنند و دوربین نیز برحسب آن حرکت می کند و یا یک اپراتور حرکات آن را کنترل می کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های دوربین PTZ  بپردازیم. برای مشاهده ی انواع دوربین های مدار بسته می توانید به فروشگاه ایمن افزا مراجعه کنید.

دوربین PTZ چیست؟

مقایسه دوربین PTZ و دوربین مداربسته معمولی

در ادامه مطلب دوربین PTZ چیست؟ | مقایسه دوربین PTZ و دوربین مداربسته معمولی. به مقایسه این دوربین با دوربین های مدار بسته معمولی می پردازیم. دوربین PTZ و دوربین مداربسته معمولی دام، از لحاظ ظاهری شبیه به هم هستند؛ اما این دو نوع دوربین مداربسته تفاوت های عمده ای با هم دارند.

دوربین های مداربسته گردان قابلیت چرخش و گردش در جهت های مختلف و همچنین بزرگنمایی تصاویر را دارند .این دوربین ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و(معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند.

این دوربین های معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند. با این ویژگی ها حرکت ها در تصویر را می توان به صورت دستی با استفاده از نرم افزار مدیریتی یا joy stick کنترل کرد، یا می توان با استفاده از نرم افزار مدیریت دوربین آنها را به صورت خودکار انجام داد.

توانایی برای حرکت دادن دوربین در مواقع ضروری توسط نیرو های امنیتی به پرسنل امنیتی شما اجازه می دهد تا به پیشامد هایی که با سیستم نظارت مشاهده کرده اند به سرعت پاسخ دهند.

دوربین PTZ چیست؟

کاربرد دوربین گردان

کاربرد اصلی دوربین PTZ برای نظارت دقیق در محیط ها پر رفت و آمد است. از این دوربین برای تعقیب و بزرگنمایی تصاویر در فاصله هایی نچندان کوتاه استفاده می شود. با استفاده از دوربین گردان پس از زوم کیفیت تصویر از بین نخواهد رفت.

دوربینPTZ را می توان از طریق یک اپراتور مدیریت کرد و یا با به کارگیری قابلیت PRESET یک برنامه برای آن تعریف کرد تا بر اساس آن تصاویر را به ثبت برساند.

دید در شب دوربین گردان

برای آنکه تصاویر واضح و قابل قبولی داشته باشیم باید نور کافی به لنز و از آنجا به چیپ تصویر دوربین بتابد تا تصویری قابل قبول در شب و یا تاریکی مطلق تشکیل شود. بعضاً افراد مجبور به نصب دوربین مداربسته در محیطی تاریک هستند که نور کافی در دسترس دوربین قرار ندارد تا تصاویر واضحی را به ثبت برساند.

اما با وجود ال ای دی های مادون قرمز به کار گرفته شده در طراحی دوربین های اسپید دام دیگر نیازی نیست نگران نور محیط باشید. عموماً دوربین PTZ دارای دید در شب ۱۰۰ الی ۵۰۰ متر است که با چک کردن دیتا شیت هر محصول داخل سایت شرکت تولید کننده می توانید میزان برد دید در شب آن را در یابید.

دوربین PTZ چیست؟

کیفیت تصاویر

دوربین گردان می تواند به واسطه دید در شب IR, EXIR, COLORVU تصاویر با کیفیت و قابل قبولی را در نور کم و یا تاریکی مطلق شب ارائه بدهد. تفاوت این سه تکنولوژی دید در شب تنها در کیفیت تصاویری است که ثبت می کنند.

دید در شب EXIR تصاویر سیاه و سفید با کیفیتی را در شب ثبت می کند. اما دید در شب COLORVU تصاویر رنگی را در شب ضبط می کند. این تصاویر می تواند برای بررسی جزئیات تصادف، جنایت و… مهم و کاربردی باشد.

نرم افزار مدیریت دوربین

شما نیز می توانید از نرم افزار مدیریت دوربین PTZ برای نصب گشت های حفاظتی استفاده کنید. در این حالت دوربین به صورت خودکار طبق برنامه به مکان های از پیش تعیین شده می رود.

برخی از دوربین ها می توانند به صورت ردیابی خودکار حرکت کنند. در میدان دید خود یک فرد یاماشینی که حرکت می کنند را دنبال نمایند. با توجه به دارا بودن قابلیت زوم مکانیکی، این دوربین ها می توانند زاویه دیدی متغیر داشته باشند.

زاویه دید این دوربین ها را معمولا تنها با توجه به میزان بزرگ نمایی آنها نشان می دهند. برای اطلاع از نوع لنز متغیر نصب شده بر روی دوربین باید به کاتالوگ تخصصی دوربین مراجعه کرد.

نکته پایانی

دوربین PTZ چیست؟ | مقایسه دوربین PTZ و دوربین مداربسته معمولی موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم این مطلب ایمن افزا هم مورد توجه شما همراهان عزیز و دوست داشتنی قرار گرفته باشد.