فریم ریت دوربین مداربسته

فریم ریت دوربین مداربسته | Frame Rate.! ما دنیا را با سرعتی می‌بینیم که قوانین طبیعت دیکته می‌کنند. از طرفی انسان‌ها هیچ‌وقت در پذیرش وضع موجود چندان خوب عمل نکرده‌اند.  ادوارد مویبریج با ضبط اولین تصویر حرکت آهستهٔ تاریخ قصد داشت به فرماندار پیشین کالیفرنیا (للاند استنفورد) کمک کند تا یک شرط بندی را ببرد.

شرط‌بندی این بود که موقع دویدن اسب، هر چهار پای او همزمان از زمین بلند می‌شود یا نه. در واقع آن‌ها می‌خواستند چیزی را ببینند که چشم انسان قادر به دیدن آن نبود.

انجام این کار فقط با دانستن مفهوم فریم‌ ریت ممکن است. در این مقاله می‌خواهیم مفهوم فریم‌ ریت دوربین  و کاربرد آن را بررسی کنیم. آشنایی با Frame Rate، درک تکنیک‌های مهم فیلم‌برداری از جمله اسلوموشن، فست‌ موشن و تایم‌لپس و … را بسیار آسان می‌کند.

فریم ریت دوربین مداربسته

فریم ریت دوربین چیست؟

یکی از عوامل مهم و موثر بر کیفیت تصویر فریم‌ ریت دوربین است. اما فریم ریت دوربین چیست؟  تعداد فریمی که دوربین می تواند در هر ثانیه ثبت کند را FPS و یا فریم ریت می نامند. تعداد فریم دوربین مداربسته مشخص می کند هر ثانیه از فیلم ثبت شده از چند تصویر ثابت تشکیل شده است.

هنگام اجرای تصاویر دوربین مداربسته هر چه میزان فریم ریت بیشتر باشد. حرکت تصاویر روان تر است. قبل از خرید دوربین مداربسته می توانید با مراجعه به فایل دیتا شیت و جست و جو کلمه FPS میزان فریم ریت دوربین مداربسته را چک نمایید. مقدار FPS دوربین مداربسته قابل تنظیم است.

چگونه Frame Rate یا همان FPS دوربین مداربسته را بررسی کنیم؟

برندهای معتبر دوربین مداربسته دارای کاتالوگ مشخصی هستند.  در آن ویژگی های دوربین به طور کامل توضیح داده شده است. برای چک کردن فریم ریت دوربین مداربسته می توانید مدل دوربین را داخل سایت سرچ کنید تا تمامی ویژگی های آن را مشاهده کنید.

به عنوان مثال می توانید دوربین ۲ مگا پیکسلی هایلوک مدل IPC-B120H را در گوگل سرچ کنید. سپس در فایل pdf این دوربین به دنبال گزینه Frame Rate باشید.

نقش FPS در دوربین مداربسته چیست؟

یکی از موارد موثر بر کیفیت تصاویر، پهنای باند، حجم حافظه و….  فریم ریت تصاویر است. هر چقدر میزان FPS افزایش پیدا کند تصاویر پیوستگی بیشتری خواهند داشت و جزئیات کمتری را از دست خواهید داد.

در صورتی که دوربین مداربسته با فریم ریت بالا تصاویر را ضبط کند هنگام آهسته کردن تصویر امکان تار شدن و واضح نبودن فیلم کمتر خواهد بود. البته در مکان هایی که رفت و آمد کمتری اتفاق می افتد و یا جزئیات از اهمیت کمتری برخوردار هستند. بهتر است نرخ فریم ریت روی ۱۰ باشد تا فضای کمتری را در حافظه اشغال کند.

فریم ریت دوربین مداربسته

توجه داشته باشید هنگام تنظیم نرخ فریم ریت باید دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده تصاویر هر دو از آن FPS پشتیبانی کنند. به عنوان مثال اگر دوربین مداربسته را روی ۳۰ فریم در ثانیه تنظیم کنید و دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR-NVR تا ۱۵ فریم در ثانیه را پشتیبانی کند تصاویر با ۱۵ فریم در ثانیه ضبط خواهند شد نه ۳۰ فریم در ثانیه.

عکس این موضوع نیز امکان پذیر است. بنابراین باید هم دوربین مداربسته را چک نمایید و هم دستگاه ضبط تصاویر را تا اطمینان حاصل نمایید که هر دو از نرخ فریم تعیین شده پشتیبانی می کنند.