دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟ به طور کلی وظیفه اصلی دزدگیر اماکن یا سیستم اعلام سرقت، تشخیص و اعلام حضور افراد غیرمجاز به یک مجموعه یا حریم شخصی است.
این ورود غیرقانونی و غیرمجاز طی شکستن یک در یا قفل در اثر ایجاد صداهای مشکوک، نور و یا تماس تلفنی توسط سیستم تشخیص داده می شود.
امروزه انواع سیستم های امنیتی و نظارتی از جمله دزدگیر اماکن به کمک ما آمده و امنیت منازل و محل کار ما را تا حدودی تأمین می کنند.

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟

در این مطلب با موضوع دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟ در خدمت شما همراهان عزیز فروشگاه آنلاین ایمن افزا هستیم. با ما همراه باشید.

همان طور که اشاره کردیم، دزدگیر وسیله ای است که وظیفه اصلی آن تشخیص و اعلام حضور افراد غیرمجاز به یک مجموعه یا حریم شخصی است.
دزدگیر یک سیستم امنیتی و نظارتی است که در صورت ورود افراد غیرمجاز به منزل یا محل کار شما، به شما اطلاع می دهد. دزدگیرها دارای تجهیزات مختلفی هستند و کار اصلی آن ها، تأمین امنیت یک مکان است.

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟

انواع سیستم های دزدگیر بر حسب نوع اتصال

در ادامه دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟ به معرفی انواع سیستم های دزدگیر بر حسب نوع اتصال آن ها می پردازیم. به طور کلی سیستم های دزدگیر بر حسب نوع اتصال به دو نوع با سیم و بی سیم تقسیم بندی می شوند.

– سیستم های با سیم

سیستم هایی که اتصال اجزای آن ها (سنسورها، آژیرها و …) از طریق سیم امکان پذیر است.

– سیستم های بی سیم یا (وایرلس)

سیستم هایی که اتصال آن ها از طریق بی سیم یا wireless برقرار می شود.

ساختار کلی دزدگیر اماکن به چه صورت است؟

به طور کلی ساختمان و ساختار اصلی یک دزدگیر اماکن پیشرفته شامل مدارهای زیر می باشند:
–   یک مدار باز و یک مدار بسته
–   مدار آژیر
–   شارژ باتری
–   انواع سنسورها، حسگرها آژیر و هشدار دهنده

قسمت های مختلف یک دزدگیر اماکن حرفه ای شامل موارد زیر است؟

–    دستگاه یا پنل مرکزی دزدگیر (آلارم)
–    PIR یا چشم الکترونیکی دزدگیر که شامل (رادار، سنسورهای حرکتی، سنسور مادون قرمز است)
–    آژیر و بلندگو
–   چراغ هشدار دهنده چشمک زن
–   تلفن کنند یا شماره گیر اتوماتیک (Auto Dialler)
–   پدال یا شاسی اضطراری

مکانیزم عملکرد سیستم های اعلام سرقت (دزدگیر) به چه صورت است؟

در ادامه مبحث دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟ به مکانیزم عملکرد سیستم های اعلام سرقت می پردازیم. مکانیزم عملکرد کلی سیستم های امنیتی یا دزدگیر به گونه ای است که در صورت تشخیص افراد غیرمجاز به یک مکان، سنسور های متصل به دستگاه، تحریک شده و شروع به صدا درآوردن آزیر خطر، ارسال پیامک برای کاربران یا ایستگاه پلیس می کند.

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟

سیستم های امنیتی یا دزدگیر در انواع مختلفی از جمله؛ سیستم های دارای تلفن کننده خط ثابت، دارای سیستم های اعلام سرقت تلفن کننده سیم کارتی، سیستم هایی با امکان اتصال تلفن کننده مجزا، سیستم های دارای کیپد بر روی دستگاه و سیستم های دارای کیپد جداگانه اشاره کرد.

دزدگیر های اماکن حرفه ای از چه اجزایی ساخته شده اند؟

در این بخش به معرفی اجزای تشکیل دهنده دزدگیرهای اماکن حرفه ای می پردازیم:

–   دستگاه مرکزی یا مغز سیستم هشدار دهنده دزدگیر

مهم ترین قسمت سیستم هشدار دهنده دزدگیر، دستگاه مرکزی یا همان مغز سیستم است. وظیفه اصلی این قسمت دریافت سیگنال از سنسور و حسگر ها و ارسال فرمان به هشدار دهنده ها است.
اکثر دزدگیر ها دارای یک باتری و مدار شارژ باتری هستند که در زمان قطع برق نیز به کار خود ادامه می دهند. اغلب این دستگاه ها توسط سوئیچ آلفا یا ریموت کنترل و یا صفحه کلید، از راه دور کنترل می شوند.

–  چشم الکترونیکی دزدگیر

تمامی سیستم های دزدگیر اماکن دارای چشم الکترونیکی مادون قرمز هستند. چشم الکترونیکی دزدگیر با استفاده از انتشار امواج مادون قرمز در محیط فعال می شود.
این نوع سنسور دارای حساسیت بالا است و زمانی که سیستم اعلام سرقت فعال می شود، این سنسور هم شروع به کار می کند. و امواج مادن قرمز را به صورت یک پرده در محیط منتشر می کند.

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟

به طور کلی تر امواج منتشر شده به صورت یکی در میان، دارای بار مثبت و منفی بوده و شبیه به یک کلید الکترونیکی عمل می کنند.
زمانی که شخصی وارد محیط می شود، این پرده ها به یکدیگر متصل شده به صورت مثبت و منفی چشم مادون قرمز تحریک شده و پیام هشدار به پنل مرکزی ارسال می کند.

انواع چشم های الکترونیکی دزدگیر: 

۱- چشم فضای باز 

۲- چشم فضای بسته 

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟

–  سنسور های دیواری دزدگیر

سنسور های دیواری در اکثر دزدگیرهای اماکن مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعه به صورت افقی یا عمودی بر روی دیوار نصب می شود.

– چشم های با سیم و بی سیم دزدگیر

چشم های با سیم تعبیه شده در دزدگیرهای اماکن نیز با ۴ رشته سیم (دو سیم برای منبع تغذیه و دو سیم برای فرمان چشم) کار می کنند.
از چشم های بی سیم نیز تنها برای زیبایی ظاهری استفاده می شود. قیمت این نوع چشم در مقایسه با چشم های با سیم کمی بالاتر است.

– چراغ چشمک زن دزدگیر اماکن

هشدار دهنده نوری یا چراغ چشمک زن یکی دیگر از اجزای سیستم های امنیتی یا دزدگیر اماکن است. این وسیله با به کار افتادن بلندگو و آژیر شروع به کار می کند.

–  سنسور در و پنجره

سنسور در و پنجره جزء اولین قطعات استفاده شده در دزدگیرها هستند. این سنسورها با پیشرفت تکنولوژی به روز شده که در دو نوع با سیم و بی سیم ساخته می شوند.
برای حفاظت از در از سنسور مخصوص مگنت و برای محافظت از پنجره ها نیز از سنسور لرزشی اختصاصی استفاده می شود.

–  آژیر یا بلندگو

یکی دیگر از اجزای سیستم های امنیتی یا دزدگیر، آژیر یا بلندگو است. معمولاً برای فضاهای بسته از بلندگو های اختصاصی و برای فضاهای باز نیز از بلندگو های شیپوری و بوقی استفاده می کنند.

–  تلفن کننده اتوماتیک

یک وسیله مدرن و جدید است که در کنار پنل مرکزی قرار می گیرد. auto dialer بعد از دریافت اعلام هشدار توسط دستگاه، به صورت خودکار از طریق یک پیام صوتی که قبلاً توسط کاربر ضبط شده با شماره هایی که در حافظه آن ذخیره شده، تماس برقرار می کند.
تلفن کننده هم به صورت خط ثابت و هم سیم کارتی در بازار موجود می باشد.

– پدال یا شاسی اضطراری دزدگیر

پدال ها در محل تحت پوشش دزدگیر نصب و این امکان را فراهم می کنند که کاربر بتواند آن ها را به صورت دستی فعال کند.
در موزه ها، صرافی ها، بانک، طلافروشی و … پدال کار گذاشته می شود. پدال ها دارای دو مدار no و nc هستند که در تمامی دستگاه های امنیتی قابل نصب هستند.

قیمت و خرید دزدگیر اماکن

برای خرید دزدگیر اماکن به همراه تجهیزات و لوازم جانبی آن و نیز خرید انواع دوربین مدار بسته از جمله؛ دوربین مدار بسته داهوا، بهترین دوربین کنترل اتاق کودک می توانید به صفحه محصولات فروشگاه آنلاین ایمن افزا مراجعه کنید.
در ضمن برای اطلاع از قیمت دزدگیر اماکن، آشنایی با برند های معتبر و معروف دزدگیر با کارشناسان ما در ایمن افزا تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

دزدگیر اماکن چیست؟ و چگونه کار می کند؟ موضوع مورد بحث ما بود. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.
برای برقراری امنیت محیط پیرامون خود، از سیستم های جدید امنیتی و نظارتی (دزدگیر اماکن) استفاده کنید.
دزدگیر یک سیستم امنیتی و نظارتی است که در صورت ورود افراد غیرمجاز به منزل یا محل کار شما، به شما اطلاع می دهد.