onvif در دوربین مداربسته

اonvif در دوربین مداربسته، موضوع مورد بحث امروز ما است. هنگام خرید دوربین مدار بسته برای اماکن عمومی یا تجاری باید چندین فاکتور مهم و حیاتی را در نظر گرفت. به طور کلی onvif در دوربین مداربسته از استاندارد H.265 نیز پشتیبانی می کند.

اگر شما اندکی پیرامون دوربین های مدار بسته تحقیق کرده باشید، حتماً عبارت ONVIF به گوشتان خورده است. این پروتکل در اکثر دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP وجود دارد. اما ممکن است شما با معنا و مفهوم اصلی این پروتکل آشنایی نداشته باشد. در ادامه به تعریف استاندارد onvif در دوربین مداربسته، انواع نسخه های پروتکل ONVIF و مزایا و معایب آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته

استاندارد onvif در دوربین مداربسته چیست؟

برای آشنایی با استاندارد onvif در دوربین مداربسته ابتدا باید تعریف کلی از پروتکل ONVIF داشته باشیم. انویف ONVIF مخفف عبارت Open Network Video Interface Forum و به معنای انجمن ارتباط باز ویدئویی شبکه می باشد. یک پروتکل جهانی که قادر است سیستم های نظارت تصویری از جمله؛ دوربین های مدار بسته تحت شبکه، DVR ها، NVR ها و VMSها را به یکدیگر متصل کند. این استاندارد بین المللی در اکثر دوربین های تحت شبکه IP تعبیه شده است.

درواقع انویف یک استاندارد جهانی برای محصولات و تجهیزات امنیتی و نظارتی است که کمک می کند روند بهبود و پیشرفت تکنولوژی تجهیزات امنیتی و نظارتی به ویژه دوربین مدار بسته سریع تر طی شود.
برای درک بهتر مفهوم استاندارد onvif در دوربین مداربسته به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید شما در گذشته یک محصول جدید برای مثال یک دوربین مدار بسته از یک برند و کمپانی خاص خریداری کرده اید.

استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته

 

اگر شما NVR از یک برند و کمپانی دیگری تهیه می کردید؟ دستگاه ضبط یا NVR شما قادر به پشتیبانی از دوربین شما نبود. برای رفع این مشکل تمامی شرکت ها و برند های معروف تولید دوربین های مدار بسته موظف شدند که از استاندارد ONVIF در دوربین های مدار بسته خود استفاده کنند.
درواقع اگر برند انتخابی شما از این استاندارد، پیروی کند، دستگاه های شما با یکدیگر سازگار و نیازی نیست که شما تمامی تجهیزات خود را از یک برند خاص انتخاب کنید. استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته.

استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته

استاندارد onvif در دوربین مداربسته در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی های بزرگی از جمله؛ Sony، Bosch و Axis تأسیس شد. تولید کنندگان، توسعه دهندگان نرم افزار و سایر نهادهای مرتبط تولید دوربین های مدار بسته تحت شبکه و تجهیزات آن، موظفند در این سازمان عضو شوند.
در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کمپانی و ۵۰۰۰ محصول از این استاندارد تبعیت می کنند. این در حالی است که پیش از عرضه این پروتکل، دوربین ها و دستگاه های ضبط ویدیویی برند های مختلف، قادر به اتصال به یکدیگر نبودند. در آن زمان کاربران مجبور بودند برای تجهیزات امنیتی و نظارتی خود تنها از یک برند خریداری کنند.

استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته

دستورالعمل های استاندارد ONVIF

در ادامه مطلب آشنایی با استاندارد onvif در دوربین مداربسته با دستورالعمل های این استاندارد و کاربرد آن ها بیشتر آشنا می شویم. اصول اولیه و کاربرد استاندارد ONVIF در ارتباط مؤثر و سازگاری بین تجهیزات و دستگاه های IP، دوربین های مدار بسته فارغ از هر برندی می باشد. استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته.

  نسخه یا پروفایل های مختلف ONVIF

–   پروفایل S

پروفایل S قدیمی ترین نسخه استاندارد ONVIF است که وظیفه پشتیبانی از پخش ویدیوها از دوربین به دستگاه ضبط کننده یا مانیتور را بر عهده دارد.

–  پروفایل G

این نسخه برای کنترل حافظه دوربین مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع این پروفایل برای دسترسی به ویدیوهایی که در کارت حافظه ذخیره شده اند، کاربرد دارد. استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته.

–  پروفایل Q

به کمک این پروفایل، دوربین های موجود در یک شبکه شناسایی می شود. با استفاده از پروفایل Q و می توان پسورد های امن تری را برای دوربین ها تعریف کرد. استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته.

–  پروفایل C و A

برای پشتیبانی از کنترل دسترسی از این دو نسخه پروفایل استفاده می شود.

–  پروفایل T

یکی از جدیدترین پروفایل های استاندارد برای سیستم های صوتی و تصویری ONVIF است که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده است. این نسخه از پروفایل ONVIF هنوز کامل نشده با این حال وظایف کلی زیر برای آن تعریف شده است. استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته.

استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته

وظایف کلی استاندارد onvif در دوربین مداربسته

–    پشتیبانی استاندارد H.265
–   تشخیص حرکت
–   تحلیل شرایط
–   متا دیتا ویدیویی پیشرفته
–   ورودی های دیجیتال
–   خروجی های رله

مزایای ONVIF

–   قابلیت اتصال تجهیزات امنیتی از برند ها و کمپانی های مختلف
–   نصب و راه اندازی و مدیریت آسان نرم افزار های مدیریت ویدیو
–   سازگار بودن با بیش از ۵۰۰۰ محصول تولیدی کمپانی های مطرح دنیا
–  بهبود و توسعه مداوم پروتکل در نسخه های جدیدتر
–   پشتیبانی مناسب و قابل قبول

معایب ONVIF

–   عدم پشتیبانی مناسب و قابل قبول از کد H.265
–   کیفیت اجرای دستورالعمل های پروتکل ONVIF توسط تمامی تولید کنندگان
–   عدم سازگاری با برخی قابلیت های تحلیل و تجزیه ویدیو
–  گزارش هایی مبنی بر عدم سازگاری برخی دستگاه ها با پروتکل ONVIF
–  عدم صد درصدی کیفیت نحوه ادغام پروتکل

جمع بندی نهایی

استاندارد ONVIF _ دوربین مداربسته، موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم که این مطلب برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. پروتکل های دیگری در رقابت با ONVIF به بازار معرفی شدند ولی هیچ کدام گیرایی و کارایی انویف را نداشتند. و کم کم به حاشیه و فراموشی کشیده شدند.
درست است که ONVIF معایب اندکی دارد اما مزایا و کاربرد آن آنقدر چشمگیر و حیاتی است که بتوان از معایب اندک آن چشم پوشی کرد.