فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته

فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته، موضوع امروز مقاله ما است. H.265 یک راهکار عالی برای ذخیره و فشرده سازی تصاویر و ویدئوهای سیستم های مدار بسته باکیفیت بالا و حجم کم است. برای آشنایی با این تکنولوژی تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. همراهان عزیز فروشگاه آنلاین ایمن افزا برای خرید انواع دوربین مدار بسته  می توانید از طریق همین وب سایت اقدام نمایید.

فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته

فشرده سازی H.265 دوربین مداربسته چیست؟

H.265 یک تکنولوژی جدید و خاص، ویژه شرکت هایک ویژن است که برای دوربین های مدار بسته طراحی شده است. فشرده سازی H.265 یکی از زیر مجموعه های فرمت MPG4 است که توسط تیم JCT-VC اختراع شد.

برای ذخیره سازی تصاویر باکیفیت بالا و حجم کم از فرمت های ذخیره سازی خاصی از جمله؛ (H.264, H.265, +H.265, MPEG4 ) و … استفاده می شود. H.265 یا HEVC (HIGH EFFICIENCY VIDEO CODING) یک استاندارد برای فشرده سازی حجم تصاویر و ویدئو های سیستم های مدار بسته است.

فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته

نحوه فشرده سازی در H.265 چگونه است؟

در ادامه مطلب فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته، به نحوه و روش فشرده سازی می پردازیم. فرض کنید شخصی در حال صحبت کردن است و تصاویر یا ویدئوی او توسط سیستم های نظارتی ثبت و ضبط می شود. این فرد مدت زمان زیادی بدون تغییری در سایر اجزای تصویر و پس زمینه به صحبت خود ادامه می دهد.

تنها تغییری که می توان یافت در تکان خوردن لب های او و صورت است. در این حالت اکثر پیکسل های موجود در تصویر به جز صورت تغییر نمی کنند.

پس به جای کد گذاری مجدد هر پیکسل از هر فریم تنها قسمتی که تغییر کرده کدگذاری می شود. این امر توسط تکنولوژی H.265 تشخیص داده می شود. درواقع به نوعی حجم تصاویر کم شده یعنی از ثبت و ضبط تصاویر تکراری جلوگیری می شود.

فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته

نرخ BITRATE چیست؟

در ادامه مطلب فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته، به مبحث نرخ BITRATE  می پردازیم. BITRATE در دوربین های مدار بسته میزان حجم اطلاعات را مشخص می کند و رابطه مستقیمی با کیفیت تصاویر دارد. در تکنولوژی H.265 حجم تصاویر با کاهش نرخ BITRATE، کاهش می بابد، بدون آنکه با افت کیفیت همراه باشد.

به طور کلی اساس استاندارد فشرده سازی تصاویر بر حسب تکنیک جبرانی حرکت یا (Motion Compensated Prediction) اتفاق می افتد. درواقع بلوک های پیکسلی با ارجاع به فضایی دیگر از همان فریم و یا سایر فریم ها کدگذاری می شوند.

HEVC یا H.265 قادر است بردارهای حرکتی را با دقت بیشتری ترسیم کرده و بلوک های پیکسلی را با خطای کمتری کدگذاری کند.

 

فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته

تفاوت های H.265 با H.264

H.265 از چند جهت با H.264 متفاوت است. در زیر به تفاوت های اصلی این دو تکنولوژی فشرده سازی اشاره ای می کنیم:

۱- توانایی فشرده سازی

توانایی فشرده سازی H.265 نسبت به H.264 به میزان دو برابر است. البته با همان سطح کیفیت خروجی.

۲- استفاده از پهنای باند

در استاندارد H.265 در صورت تغییر جزئی در هر فریم، بخش کمتری از آن تکرار و مابقی بخش ها بدون تغییر به فریم بعدی منتقل می شود.

بنابراین پهنای باند کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع این امتیاز برای زمانی که شما از دوربین های تحت شبکه و یا IP استفاده می کنید، کاربرد دوچندان پیدا می کند.

۳- تقسیم بندی پیکسل ها

استاندارد H.264 قابلیت تعریف ماکروبلوک هایی با ابعاد (۱۶*۱۶) پیکسل را دارد. در حالی که استاندارد HEVC یا H.265 قادر است طیف وسیع تری از اندازه بلوک را تا (۶۴*۶۴) پیکسل ارائه دهد. در نتیجه حجم اطلاعات انتقالی تا حد زیادی کم می شود.

۴- امکان PLAYBACK تصاویر با سرعت بالا

در استاندارد H.265 به دلیل پردازش هم زمان بخش های مختلف تصاویر، PLAYBACK تصاویر با تأخیر کمتری نسبت به استاندارد H.264 انجام می گیرد.

جمع بندی نهایی

فشرده سازی H.265 چیست؟ :: دوربین مداربسته، موضوع مقاله ما بود. H.265 یک راهکار عالی برای ذخیره و فشرده سازی تصاویر و ویدئوهای سیستم های مدار بسته باکیفیت بالا و حجم کم است.

در حال حاضر نیز استاندارد +H.265 نیز ابداع شده که در مقالات بعدی به صورت مفصل به معرفی آن می پردازیم.