کیفیت دوربین مداربسته

Resolution رزولوشن یا کیفیت دوربین مداربسته چیست و چرا مهم است؟

هنگام خرید سیستم صوتی و تصویری اغلب برای شما هم این سؤال مطرح شده است که کیفیت دوربین مداربسته چیست و چرا مهم است؟

شاید برای کسانی که با کار تصویر سر و کار دارند، مفهوم رزولوشن قابل درک باشد ولی برای شمایی که می خواهید یک محصول صوتی و تصویری خریداری نمایید، ممکن است که این عبارت نامفهوم باشد.
در حقیقت رزولوشن به معنای وضوح (تصاویر) است. یک شاخص که برای تعیین میزان کیفیت تصاویر، فیلم و … به کار می رود. درواقع منظور از وضوح، جزئیات تصاویر است. برای خرید انواع دوربین های مدار بسته به ویژه دوربین مدار بسته داهوا و تجهیزات و لوازم جانبی آن ها می توانید از طریق فروشگاه آنلاین ایمن افزا اقدام نمایید.

Resolution چیست و چرا مهم است؟

Resolution یا کیفیت دوربین مداربسته چیست و چرا مهم است؟

به طور کلی رزولوشن یا Resolution معیاری است برای اندازه گیری میزان وضوح یا کیفیت تصویر، فیلم یا صفحه نمایش. این اصطلاح اغلب هم برای سیستم های صوتی و تصویری کاربرد دارد.
به طور کلی تر رزولوشن یک معیار یا کمیتی از وضوح هر تصویر یا صفحه نمایش از جمله مانیتور، صفحه تلفن، تلویزیون و سایر تجهیزات مشابه است. کیفیت و قیمت هر یک از این تجهیزات بسته به رزولوشن آن می تواند متفاوت باشد.روش های متفاوتی برای نشان دادن رزولوشن یا Resolution سیستم وجود دارد. مهم ترین و شاخص ترین روش، بیان تعداد پیکسل های تصویر است.
شما با تعیین و تشخیص تعداد پیکسل های تصویر می توانید، میزان رزولوشن دستگاه را به دست آورید.

Resolution چیست و چرا مهم است؟

اصطلاحات و روش های مختلف برای نشان دادن رزولوشن یا Resolution یا کیفیت دوربین مداربسته

–  نسبت ابعاد

همان طور که اشاره کردیم، درست است که با تعیین و تشخیص تعداد پیکسل های تصویر می توان، میزان رزولوشن یا کیفیت دوربین مداربسته را به دست آورد.
اما تنها بیان تعداد پیکسل های سیستم کافی نیست. ما از معیاری به نام نسبت ابعاد برای مقایسه دستگاه های مختلف استفاده می کنیم.

به طور مثال نسبت ابعادی که برای تلویزیون و مانیتور کامپیوتر استفاده می شود، (۴ در برابر ۳) است. یعنی به ازای هر ۴ پیکسل عرض، صفحه ای به ارتفاع ۳ پیکسل خواهیم داشت. امروزه اکثر تلویزیون ها و نمایشگرهای رایانه ای از نسبت تصویر (۱۶ در برابر ۹) که صفحه گسترده نامیده می شود، استفاده می کنند.

Resolution چیست و چرا مهم است؟

–  شمارش پیکسل

پیکسل یا Pixel واحد اندازه گیری است که به عنوان کوچک ترین واحد اندازه گیری شناخته می شود. درواقع تصاویر از مجموع پیکسل ها یا نقطه ها در کنار هم ساخته می شوند.
به طور کلی هرچه تعداد این نقاط در یک منطقه بیشتر باشد، کیفیت تصویر بهتر خواهد شد. درواقع پیکسل تعریف دقیق تر رزولوشن است. مگاپیکسل رایج ترین اصطلاح برای اندازه گیری رزولوشن تصاویر است.

برای مثال زمانی که می خواهید یک تلویزیون و یا دوربین مدار بسته تهیه کنید، اپراتور برای نشان دادن کیفیت کلی تصاویر دستگاه یا رزولوشن دستگاه از اصطلاح پیکسل استفاده می کند.

 

–  کیفیت در برابر هارد دیسک (HDD)

تا اینجای کار متوجه شدیم که رزولوشن به میزان پیکسل ها بستگی دارد. نسبت اعداد نیز برابر با آرایش و چیدمان پیکسل ها و در نتیجه شکل صفحه است که با مقایسه پیکسل ها از نظر طول و عرض مشخص می شود.
پس هر چه تعداد پیکسل و داده ها و اطلاعات بیشتری در فضای ذخیره سازی یا هارد دیسک (HDD)، ذخیره شود، رزولوشن تصاویر باکیفیت تری نیز در اختیار خواهید داشت.

به عبارتی دیگر هر چه تعداد دوربین بیشتری در اختیار داشته باشید، و نیز هر چه رزولوشن آن ها بالاتر باشد، به فضای هارد دیسک بیشتری برای ذخیره این داده ها نیاز خواهد داشت. تا بتوانید جدول زمانی بیشتری از فیلم ها را ضبط و ذخیره نمایید.

Resolution چیست و چرا مهم است؟

پرکاربرد ترین و رایج ترین رزولوشن و کیفیت دوربین مداربسته

–   ۱ مگاپیکسل یا P 1720: مصرف بسیار کم
–   ۲ مگاپیکسل یا P 1080: مصرف کم یا متوسط
–   ۴ مگاپیکسل یا P 1440: مصرف نسبتاً بالا
–   ۸ مگاپیکسل ((UHD)) K4یا P 42160: مصرف بسیار زیاد

واحدهای بیان وضوح تصاویر

۱-  واحد dpi: تعداد نقاط در هر اینچ مربع
۲-  واحد ppi: تعداد پیکسل در هر اینچ مربع

به طور مثال یک تصویر با وضوح ۷۲ppi دارای ۸۱۸۴ پیکسل است. در ضمن نسل جدید تلویزیون های HDTV، قابلیت نمایش تصاویر با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ را دارا می باشند.

چند فرمت معروف استاندارد تصویر به همراه قابلیت وضوح نمایش

–   استاندارد VGA (Video Graphics Array): نمایش تصاویر با وضوح ۶۴۰*۴۸۰ پیکسل
–   استاندارد SVGA (Super VGA): نمایش تصاویر با وضوح ۸۰۰*۶۰۰ پیکسل
–  استاندارد XGA (Extevded Graphic Array): قادر به نمایش تصاویر با وضوح ۱۰۲۴*۷۶۸ پیکسل
–  استاندارد WXGA (Wide XGA): نمایش تصاویر با وضوح ۱۳۶۵*۷۶۸ پیکسل
–  استاندارد UXGA (Ultra Extend Graphic Array): قادر به نمایش تصاویر با وضوح ۱۶۰۰*۱۲۰۰ پیکسل

جمع بندی نهایی

Resolution رزولوشن یا کیفیت دوربین مداربسته چیست و چرا مهم است؟ همان طور که اشاره کردیم، رزولوشن معیاری است برای اندازه گیری میزان وضوح یا کیفیت تصویر، فیلم یا صفحه نمایش. اصلی ترین روش و تعریف رزولوشن، همان بیان تعداد پیکسل های تصویر است.