سنسور EFFIO CCD

مفهوم واژه های EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته موضوع امروز مقاله ما در حفاظت الکترونیک ایمن افزا است. سنسور EFFIO CCD یکی از مهم ترین بخش های دوربین مدار بسته است که وظیفه ارسال نور به لنز دوربین و تبدیل آن به سیگنال های الکترونیکی را بر عهده دارد.
دید در شب IR یا مادون قرمز نیز مهم ترین قابلیت مرتبط با واژه Day & Night در دوربین مدار بسته است. مقاله مرتبط «دوربین مدار بسته مجهز به سیستم CMOS بهتر است یا CCD ؟ || تفاوت تکنولوژی CCD و CMOS».

مفهوم واژه های EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته

سنسور EFFIO CCD چیست؟

به طور کلی در ساختار و اجزای دوربین های مدار بسته از دو نوع سنسور تصویر CMOS و CCD بهره می گیرند.سنسور EFFIO CCD نیز در دسته بندی CCD قرار می گیرد که توسط کمپانی معتبر سونی تولید می شود.
این سنسور ها قابلیت های فوق العاده ویژه و بالایی دارند. EFFIO CCD نسبت به دریافت نور حساسیت بیشتری را نشان می دهند و کیفیت نمایش رنگ در تصاویر خروجی آن ها نیز شگفت انگیز است. این مدل چیپ ها دارای انواع مختلفی هستند.

دوربین های مدار بسته ای که از تکنولوژی EFFIO استفاده می کنند، قادرند تصاویر را با وضوح و کیفیت بالاتری با رنگ های زنده و نسبت سیگنال به نویز بیشتری ارائه دهند.

مفهوم واژه های EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته

عملکرد سنسور  EFFIO CCD

EFFIO مخفف عبارت (Enhanced Features Fine Image Processor) است که دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از هم ردیفان خود متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها این است که EFFIO فرکانس خروجی بالاتری ارائه می دهد.

همچنین رزولوشنی که این چیپ تصویر ارائه می دهد خیلی پیشرفته تر از به تکنولوژی مگاپیکسلی در دوربین های تحت شبکه است. با استفاده از این تکنولوژی امکان دستیابی به تصاویر با وضوح بالاتر فراهم می شود.

در مورد وجود نویز تصاویر نیز از هر دو تکنولوژی D-DNR2 و D-DNR3 برای کاهش نویز تصاویر استفاده می کند. لازم به ذکر است که با استفاده از این تکنولوژی امکان دستیابی به تصاویر با کیفیت بالا در حالت زوم الکترونیکی (E-ZOOM) نیز وجود خواهد داشت.

در دوربین های معمولی زمانی که لنز دوربین بر روی نقطه خاصی متمرکز می شود، از کیفیت تصویر کاسته می شود. اما در دوربین هایی که از تکنولوژی EFFIO CCD بهره می گیرند این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود. به طور مثال دوربینی با قابلیت زوم بالا بدون افت کیفیت تصویر این کار را انجام می دهد. EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته.

مفهوم واژه های EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته

مفهوم واژه Day & Night در دوربین مدار بسته

دید در شب IR یا مادون قرمز مهم ترین قابلیت مرتبط با واژه Day & Night در دوربین مدار بسته است. درواقع مادون قرمز کمک می کند دوربین مدار بسته در شب و در محیط هایی با نور صفر هم بتواند تصاویر مناسب ارائه دهد.

عملکرد این بخش به این صورت است که با کاهش نور محیط، سنسور نور دوربین فرمان روشن شدن LED های مادون قرمز را صادر می کند. نور مادون قرمز فاقد رنگ است پس تصاویر به صورت سیاه و سفید ارائه می شود.

ارائه تصویر سیاه و سفید توسط دوربین های مدار بسته، کاهش نویز را در پی خواهد داشت. پس اگر دوربین سعی کند تصاویر رنگی ارائه دهد، تصاویر با رنگ مناسب و کیفیت خوبی ارائه نخواهند شد. چراکه دوربین های مدار بسته با ارائه تصاویر سیاه و سفید نویز کمتری و در نتیجه عملکرد بهتری ارائه می دهند. سنسور EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته.

مفهوم واژه های EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته

فیلتر IR چیست؟

IR یا مادون قرمز نوعی فیلتر نوری است که از عبور نور مادون قرمز جلوگیری می کند. چیپ تصویر در دوربین مدار بسته به این نوع فیلتر حساسیت دارد. بنابراین در طول شب با فعال شدن چراغ های IR تصاویر خوبی ارائه می دهند.

البته این موضوع در طول روز نیز مشکلاتی برای ارائه تصاویر باکیفیت ایجاد می کند. در طول روز نور مادون قرمز زیادی در محیط وجود دارد که توسط دوربین جذب می شود. این نور باعث ایجاد اختلال رنگ تصاویر می شود.

برای حل این مشکل از یک فیلتر IR بر روی لنز دوربین مدار بسته استفاده می کنند. با فرا رسیدن شب، سنسور نور به صورت همزمان فیلتر IR را برداشته و چراغ IR را روشن می کند.

در حال حاضر اکثر دوربین های تحت شبکه از تکنولوژی هایی که توضیح دادیم استفاده می کنند. دوربین های پیشرفته تر امروزی از تکنولوژی های دیگری هم برای کاهش کیفیت تصاویر در طول شب استفاده می کنند.

جمع بندی نهایی

مفهوم واژه های EFFIO CCD _ Day & Night در دوربین مدار بسته موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم این مطلب هم برای شما همراهان عزیز مفید واقع شده باشد. در روزهای آینده منتظر مطالب کاربردی و آموزشی ما در حفاظت الکترونیک ایمن افزا باشید.

به طور کلی در ساختار و اجزای دوربین های مدار بسته از دو نوع سنسور تصویر CMOS و CCD بهره می گیرند. سنسور EFFIO CCD نیز در دسته بندی CCD قرار می گیرد که توسط کمپانی معتبر سونی تولید می شود.