فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوع امروز مقاله ماست. فریم ریت یک فناوری فوق پیشرفته است که می تواند بین ۳۰ تا ۶۰ فریم (برابر با فریم چشم انسان) در ثانیه را ببیند، یک قابلیت فوق العاده و شگفت انگیز.

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟

به صورت علمی و کلی فریم ریت (frame rate) مجموعه ای از تصاویر ثابت است که وقتی به ترتیب و با سرعت مشخصی مشاهده شوند، به آن ها حرکت داده شده و به صورت ویدئو نمایش داده می شود. درواقع هر یک از تصاویر چیده شده در کنار هم به صورت مرتب با سرعت معین، «یک فریم» نامیده می شوند.

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟

به صورت کلی تر تمام فیلم هایی که ما می بینیم از قرار گرفتن چندین فریم در کنار هم ساخته شده اند. به صورت ریزتر هر تصاویر متحرکی از قرار گرفتن چندین عکس یا فریم در کنار یکدیگر تشکیل شده است.

برای خرید انواع دوربین مدار بسته از جمله بهترین دوربین کنترل اتاق کودک از طریق همین وب سایت اقدام نمایید.

نرخ فریم چیست؟

به صورت عامیانه تر تعداد فریم ها (قاب های تصویری) که در کنار یکدیگر یک فیلم یا بازی ویدیویی را تشکیل می دهند «نرخ فریم»نامیده می شود.

درواقع نرخ فریم یعنی تعداد فریم هایی که در واحد زمانی مشخص نمایش داده می شود. واحد نرخ فریم «فریم بر ثانیه» یا «fps» (frame per second) می باشد.

به طور مثال اگر نرخ فریم یک ویدیو ۲۴ ثانیه باشد، یعنی در یک ثانیه ۲۴ تصویر ذخیره سازی می شود و نمایش داده می شود. البته برای نمایشگرها از نرخ فریم با واحد هرتز (HZ)  هم استفاده می کنند.

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟

نرخ فریم به چه عواملی بستگی دارد؟

–   اولین عاملی که در ساخت نرخ فریم تأثیرگذار است سخت افزار سیستم از جمله کارت گرافیک، پردازنده مرکزی CPU، حافظه ی اصلی یا RAM است.

–   تنظیمات گرافیکی داخل بازی و رزولوشن اجرای بازی (هر بازی بسته به نوع موتور گرافیکی، افکت های گرافیکی و تکنیک های استفاده شده، سرعت اجرای متفاوتی را روی سخت افزارهای یکسان ارائه می دهند.

–   میزان کد بهینه سازی بازی که روی سخت افزار اجرا می شود نیز در اجرای بازی و بهینه بودن نرخ فریم مؤثر است. (درواقع بازی هایی که برای اجرا روی پی سی و یا کنسول های بازی مثل پلی استیشن و ایکس باکس بهینه باشد،در اجرای بازی و بهینه بودن نرخ فریم مؤثر است).

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟6

انواع فریم ریت (frame rate)

در ادامه مطلب فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع فریم ریت را معرفی و پیرامون هر کدام توضیحاتی به صورت مختصر و مفید بیان می کنیم:

–   فریم ۲۴ (FPS)

فریم ۲۴ (FPS) اولین و حداقل فریم ریت با استاندارد اولیه برای گرفتن ویدیو است. تمامی فیلم های سینمایی و تلویزیونی با فریم ۲۴ پخش می شوند، حتی اگر با فریم بالاتری ضبط شده باشند.

–   فریم ۳۰ (FPS)

فریم (FPS) 30 ابتدایی ترین فریم استاندارد برای تلویزیون است که کمی هم پیچیده است و نیاز به تنظیمات خاص دارد. درواقع فریم FPS 30 حداکثر فریم قابل نمایش توسط مانیتور و تلویزیون های عادی می باشد.

–   فریم ۶۰ (FPS)

(FPS) 60 برای خلق ویدیوهای ورزشی باکیفیت بالا و بازی های ویدیویی و صحنه های slowmotin استفاده می شود. این نوع ویدیوها نیاز به فریم بالا دارند.

–   فریم ۱۲۰(FPS)

فریم ۱۲۰(FPS) یک فریم قدرتمند است که برای کامپیوترهای سطح بالا استفاده می شود. قیمت این فریم نسبت به مدل قبلی فریم ۶۰ FPSبالاتر می باشد . این فریم بیشتر توسط گیمر های حرفه ای استفاده می شود.

–   فریم ۲۴۰ (FPS)

اوج فریم ریتی که تا به امروز می توان دید، با این حال تفاوت چندانی با فریم ریت ۱۲۰ ندارد. هزینه سخت افزاری این نوع فریم بسیار بیشتر از فریم ۱۲۰(FPS) است. به همین دلیل تنها تعداد کمی از این نوع فریم استفاده می کنند.

خلاصه اینکه

فریم ریت (frame rate) چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوع مقاله ما بود.  فریم ریت یک فناوری فوق پیشرفته است که می تواند بین ۳۰ تا ۶۰ فریم (برابر با فریم چشم انسان) در ثانیه را ببیند. یک قابلیت فوق العاده و شگفت انگیز. برای اینکه بهتر و بیشتر با فناوری های روز آشنا شوید مقالات بعدی ما را در ایمن افزا دنبال کنید.