سنسور PIR چیست؟

سنسور PIR چیست؟ | *سوئیچ PIR * و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟ در حال حاضر تکنولوژی های زیادی برای تشخیص ورود افراد به مکان های مختلف محافظت شده در دوربین مدار بسته تعبیه شده است.

تکنولوژی هایی از قبیل تشخیص نفوذ (Lntrusion Detection)، تکنولوژی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژن (Motion Detection)، تکنولوژی عبور از خط دوربین مدار بسته (Line Crossing)، و … که همگی برای دوربین های مدار بسته کاربرد دارند.

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین این تکنولوژی ها، تکنولوژی سنسور تشخیص حرکت(pir) است. این تکنولوژی با عنوان سنسور تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته شناخته می شود.

یک تکنولوژی جدید و مقرون به صرفه که در اجرا و پیاده سازی پروژه های مربوط به آردوینو و رزبری پای، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به معرفی سنسور PIR و نحوه عملکرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

برای خرید انواع دوربین مدار بسته هایک ویژن  و سایر برند های معروف دوربین مدار بسته می توانید از طریق فروشگاه آنلاین ایمن افزا اقدام نمایید.

سنسور PIR چیست؟ سوئیچ PIR

سنسور PIR چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، PIR یک تکنولوژی جدید و مدرن است که در دوربین های مدار بسته برای تشخیص حرکت انسان یا حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنولوژی PIR، یک تکنولوژی کارامد با هزینه بسیار کم است که برای ورود افراد غیرمجاز به حریم اختصاصی و تعریف شده شما کاربرد دارد.

سنسور PIR چیست؟

نحوه عملکرد PIR به چه صورت است؟

Passive Infrared Sensor سنسور الکترونیکی مادون قرمز یا (PIR) یک تکنولوژی جدید است که در سیستم های ضد سرقت امروزی کاربرد دارد.

واژه Passive به معنای غیرفعال است. این مفهوم بدین معنی است که این سنسور هیچ گونه اشعه ای از خود منتشر نمی کند، بلکه تنها از طریق جذب اشعه کار می کند.

به طور مثال زمانی که یک سارق وارد منطقه حفاظت شده شما می شود، سنسور PIR تغییر دما را احساس و تشخیص می دهند.

در مرحله بعدی آلارم های هشدار به صدا درآمده و تصاویر شخص مورد نظر ثبت و ضبط می شود. به طور کلی هر جسمی که دمای صفر نداشته باشد، مقداری اشعه مادون قرمز از خود ساتع می کند.

این اشعه با چشم انسان قابل دیدن نیست. و تنها به صورت انرژی گرمایی احساس می شود. در این صورت است که دوربین های مجهز به سنسور پیر به کمک شما آمده و میزان اشعه را اندازه گیری و تشخیص می دهند.

به صورت علمی تر، سنسور PIR تغییرات ناشی از ورود فرد ناشناس به محیط را زیر نظر گرفته و تغییرات انرژی مادون قرمز را در وضعیت قبلی نسبت به وضعیت جدید بررسی می کند.

این سنسور پس از انجام محاسبات دقیق نسبت به فعال نمودن آلارم هشدار و ضبط تصاویر جسم ناشناخته اقدام می کند.

سنسور PIR چیست؟

اجزای تشکیل دهنده سنسور PIR چیست؟

–  یک سنسور که نور مادون قرمز را دریافت و آن را به میکرو ولت تبدیل می کند
–  یک لنز که موظف است مناطقی که فواصل معینی از یکدیگر دارند و از میان آن ها نوری دریافت نمی شود را شناسایی نماید
–  یک مدار الکترونیکی که تغییرات مربوط به ولتاژ ناشی از انرژی مادون قرمز که از حرکت جسم ناشی می شود را در یک زمان معین اندازه گیری می کند. و سپس نسبت به تغییرات رخ داده واکنش نشان می دهد

محدوده سنسور های PIR مختلف به چه صورت است؟

–  مادون قرمز غیر فعال داخلی (Indoor passive infrared): فاصله تشخیص از ۲۵ سانتی متر تا ۲۰ متر
–  مدل داخلی پرده ای (Indoor curtain-type): فاصله تشخیص از ۲۵ سانتی متر تا ۲۰ متر
–  مادون قرمز غیرفعال خارجی (Outdoor passive infrared): فاصله تشخیص از ۱۰ متر تا ۱۵۰ متر
–  مدل خارجی پرده ای (Outdoor passive infrared detector): فاصله تشخیص از ۱۰ متر تا ۱۵۰ متر

سنسور PIR چیست؟

مزایای الگوی تشخیص PIR چیست؟

–  کاهش خطای آلارم ناشی از حرکت اجسامی که خصوصیت حرکت شبیه انسان را ندارند
–  کاهش آلارم خطای ناشی از تأثیرات محیطی که ثابت هستند اما انرژی مشابه انسان دارند
–  سیستم های نظارتی جدید مجهز به PIR امکان ثبت تمامی وقایع را دارند
–  سیستم نظارتی مجهز به pir اتفاقاتی که منجر به آلارم نشده است را نیز ثبت می کند

مزایای نصب دوربین مدار بسته با قابلیت تشخیص حرکت (PIR)

–  دارا بودن سنسور تشخیص حرکت (Motion Detection)
–  این نوع دوربین مدار بسته تنها نسبت به دمای بدن انسان و حیوان حساس هستند
–  دوربین مدار بسته با تکنولوژی (PIR) دارای محافظت حساب شده و تمام عیار از محیط مورد نظر شما با صرف هزینه بسیار کم می باشد.

جمع بندی نهایی

سنسور PIR چیست؟ و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟ موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم این مطلب برای شما همراهان عزیز فروشگاه آنلاین ایمن افزا مفید بوده باشد.