زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته

مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته. Adjustment Range یا زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته یکی از پارامترهای مهم و حساس در نصب دوربین های مدار بسته است.
این پارامتر برای تعیین بهترین زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته کاربرد دارد که باید در نهایت دقت انجام گیرد. در ادامه برای درک بهتر و بیشتر مفهوم Adjustment Range یا تنظیم زاویه دوربین مداربسته با ما همراه باشید.

مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته

پارامتر Adjustment Range یا زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته چیست؟

پارامتر Adjustment Range در دوربین های مختلف از جمله؛ دام بولت و … کاملاً متفاوت است. زمانی که شما محل نصب دوربین مدار بسته را به صورت اصولی و استاندارد انتخاب کنید، از محیط و سوژه ها دید کافی و لازم خواهیم داشت.

توصیه می کنیم نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته را به متخصص این کار بسپارید. تا بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید. پارامتر Adjustment Range مشخص می کند هنگام نصب دوربین، بدنه آن در چه زوایایی قابل تنظیم است.
به طور کلی بدنه دوربین های مدار بسته را طوری طراحی می کنند، که بیشترین کارایی را داشته و بهترین زاویه دید را ارائه می دهند.
در چنین شرایطی شما باکیفیت ترین تصویر را خواهید داشت. البته که این قابلیت بسته به نوع و مدل دوربین ها متفاوت است. در دوربین های پیشرفته و مدرن امروزی با قابلیت های بیشتری مواجه می شویم.

مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته

به طور مثال در دوربین مدار بسته اسپید دام، قابلیت های جدیدی تعریف شده که نیاز به تنظیم چنین پارامتری به صورت فیزیکی نیست. در این نوع دوربین می توان نوع و جهت گردش را از طریق روش نرم افزاری با ورود به منو دوربین و یا دستگاه ضبط (ذخیره ساز) تعیین و تنظیم کرد.

از این طریق شما به بهترین نقطه دید محیط و سوژه ها دست پیدا می کنید. و می توانید سوژه را زیر نظر گرفته و نظارت دقیقی داشته باشید.
در این روش تنها کافی است دوربین را در ارتفاع و فاصله مناسبی از سوژه نصب کنید. و کار تنظیم زاویه لنز دوربین را از طریق برنامه نرم افزاری ذکر شده پیش ببرید.

انواع زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته

زاویه دید افقی

زاویه دید افقی درواقع همان زاویه دید معمولی در دوربین های مدار بسته است که با توجه به آن دوربین در راستای افقی نصب می شود.

 

زاویه دید عمودی

این نوع زاویه دید معمولی نیز همانند زاویه دید افقی است با این تفاوت که دوربین در راستای عمودی نصب می شود.

 

زاویه دید قطری

این نوع زاویه دید، ترکیبی از زوایای دید افقی و عمودی است که به صورت یک مستطیل عمل می کند. زاویه تحت پوشش قطر این مستطیل به عنوان زاویه دید قطری تعریف می شود.

مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته

Adjustment Range یا زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته در دوربین های مختلف به چه صورت است؟

توصیه می کنیم هنگام خرید دوربین مدار بسته، علاوه بر برند، نوع و مدل دوربین به تنظیمات نرم افزاری و سخت افزاری و قابلیت های جدید آن نیز توجه کافی و وافی داشته باشید. البته هر چه به سمت دوربین های پیشرفته و گران قیمت تر می رویم، با قابلیت ها و امکانات بیشتری مواجهه می شویم.

نکات مهم هنگام نصب انواع زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته دام

این نوع دوربین برای نصب زیر سقف، گوشه دیوار و سقف مناسب است. نصب این نوع دوربین بر روی دیوار کار شما را برای تنظیم زاویه دید سخت خواهد کرد.

دوربین مدار بسته بولت

بولت، یک دوربین اختصاصی برای نصب بر روی دیوار محسوب می شود. نصب این نوع دوربین بر روی سقف عاقلانه نیست چراکه تنظیم زاویه دید آن در چنین شرایطی سخت و دشوار می شود.

دوربین مدار بسته باکس

این نوع دوربین ها به طور ذاتی فاقد زاویه تنظیم هستند و تنها بر اساس پایه ای که برر روی آن سوار می شوند، تنظیم می شوند.

دوربین مدار بسته اسپید دام

همان طور که ذکر کردیم این نوع دوربین نیاز به تنظیم زاویه دید ندارد و زاویه دید آن از طریق برنامه نرم افزاری و ورود به منوی دوربین صورت می گیرد. این قابلیت برای برند های داهوا، هایک ویژن، تیاندی و مکسرون نیز تعریف شده است.

مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته

سه عنصر مهم و تأثیرگذار در زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته (Adjustment Range)

۱- نوع لنز

نوع لنز دوربین مدار بسته نقش مهمی در تنظیم زاویه لنز دوربین و عملکرد آن ایفا می کند. چرا که این عنصر مهم ترین جزء دوربین مدار بسته محسوب می شود.

۲- سایز سنسور

اگر سایز سنسور دوربین مدار بسته کوچکتر باشد، زاویه دید بیشتری نسبت به محیط حاصل می شود. در چنین شرایطی تصاویر به صورت کلی نمایش داده خواهد شد و جزئیات کمتری مشهود است.

۳- فاصله کانونی

فاصله کانونی و سایز سنسور یک رابطه مستقیم دارند. به طوری که هر چه سایز سنسور کوچک تر و فاصله کانونی بیشتر باشد، زاویه دید کمتر و جزئیات بیشتری در تصویر قابل مشاهده است.

جمع بندی نهایی

مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم این مطلب ایمن افزا هم مورد توجه شما همراهان عزیز و دوست داشتنی قرار گرفته باشد.