دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS

مقایسه دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS ؟ || تفاوت دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS موضوع امروز مقاله ما است. در این مطلب با تعریف کلی چیپ تصور دوربین مدار بسته، انواع چیپ تصویر دوربین مدار بسته و تفاوت تکنولوژی CCD و CMOS در دوربین های مدار بسته و دوربین مدار بسته مجهز به سیستم CMOS بهتر است یا CCD ؟ آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

توصیه می کنیم در ادامه همین مطلب، مقاله «مفهوم Adjustment Range_زاویه تنظیم لنز دوربین مدار بسته» را نیز مطالعه بفرمایید.

دوربین مدار بسته مجهز به سیستم CMOS بهتر است یا CCD ؟ || تفاوت تکنولوژی CCD و CMOS

چیپ تصویر دوربین مدار بسته چیست؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش یک دوربین مدار بسته، چیپ تصویر یا حسگر تصویر می باشد. درواقع کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته به این نوع تکنولوژی بستگی دارد. چیپ تصویر در دوربین مدار بسته مداری الکترونیکی است که در دوربین مدار بسته امکان تبدیل تصاویر به اطلاعات دیجیتال را فراهم می کند.

این چیپ شبیه به یک جدول عمل کرده که با تعدادی پیکسل مخشص در طول و عرض همراه است. تعداد پیکسل های چیپ تصویر، میزان تفکیک پذیری و کیفیت این تراشه را نشان می دهد. به طور مثال یک چیپ تصویر یک مگاپیکسلی حدود ۱ میلیون پیکسل دارد که به صورت یک مستطیل (۷۲۰*۱۰۲۴) ساخته می شود.

دوربین مدار بسته مجهز به سیستم CMOS بهتر است یا CCD ؟ || تفاوت تکنولوژی CCD و CMOS

انواع چیپ تصویر در دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS

همان طور که اشاره کردیم، سنسور های تصویری (چیپ تصویر) یکی از مهم ترین اجزای دوربین های مدار بسته محسوب می شوند. این سنسور ها نقش مهی در کیفیت رزولوشن خروجی؛ عمق دید و حتی طول عمر دوربین بر عهده دارند. سنسور های CMOS و CCD جزء اولین نمونه از سنسور های تصویری در دوربین مدار بسته محسوب می شوند. این نوع سنسور ها در حال حاضر نیز تولید و به کار گرفته می شوند.

البته در حال حاضر سنسور های جدیدتری از قبیل DIS-HDIS-AHD-HDTVI که خالق تصاویر HD هستند نیز روانه بازار شده اند. درواقع این نوع سنسور ها، تکامل یافته سنسور های CMOS هستند که به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر با هدف جایگزینی با CMOS های قدیمی طراحی و تولید می شوند.

دوربین مدار بسته مجهز به سیستم CMOS بهتر است یا CCD ؟ تفاوت تکنولوژی CCD و CMOS

تفاوت دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS

در این مطلب هدف ما مقایسه دو پرچم دار قدیمی سنسور های تصویری به نام های CCD و CMOS می باشد. برای اینکه پی ببرید کدامیک از این دو سنسور تصویر بهتر و باکیفیت تری ارائه می دهند، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سنسور CCD

سنسور تصویر CCD از دو بخش اصلی و مجزا از هم ساخته شده است. یک بخش نارنجی (فتودیود ها) که مشخص کننده تعداد پیکسل ها است و یک بخش آبی رنگ که ترانزیستورهای مختلف و پردازنده سیستم را تشکیل می دهند.
این سنسور دارای یک آی سی مجزا برای پردازش تصاویر در فتودیود ها است که امکان حذف نویز، تشخیص حرکت و چهره، WDR و… را نیز فراهم می آورد.

نقاط قوت سنسور تصویر CCD

– عملکرد خوب در شرایط نور کم
– نویز کم
– حساسیت بالا
–  WDR عالی
– کیفیت بالا

نقاط ضعف سنسور تصویر CCD

– مصرف برق بالا
– نرخ فریم پایین
– قیمت گران

دوربین مدار بسته مجهز به سیستم CMOS بهتر است یا CCD ؟ تفاوت تکنولوژی CCD و CMOS

سنسور CMOS

در CMOS فتودیود ها و ترانزیستورها هر دو در یک مدار مجتمع یا تراشه قرار گرفته اند. این امر باعث می شود مصرف انرژی برق کمتر و قیمت آن نیز پایین تر از CCD محاسبه شود. درواقع مزیت اصلی اصلی سنسور CMOS در مقایسه با CCD همین موضوع می باشد.
همان طور که اشاره کردیم، این حسگر دوربین مدار بسته در مقابل حسگر CCD، ساده تر، ارزان تر و کم مصر تر می باشد ولی به دلیل حساسیت کمتری که نسبت به نور دارند، در محیط های کم نور عملکرد ضعیف و غیرقابل قبولی ارائه می دهند.

نقاط قوت سنسور تصویر CMOS

– کیفیت بالا
– رنگ عالی
– نرخ فریم سریع
– مصرف برق کم
– مقرون به صرفه

نقاط ضعف سنسور تصویر CMOS

– سرو صدای زیاد
– حساسیت پایین

از میان دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS کدام بهتر است؟

در پایان و جمع بندی نهایی به این سؤال شما پاسخ می دهیم، که کدامیگک از دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی CCD و CMOS را بخریم؟

۱- دوربین های مدار بسته CMOS حساسیت به نور کمتری در مقایسه با تکنولوژی CCD دارند، پس تصاویر دریافتی از این نوع دوربین های از کیفیت پایین تری نسبت به تصاویر دوربین هایی با تکنولوژی CCD برخوردار می باشند.

۲- در دوربین های مجهز به CMOS نویز بیشتر و تصاویر کم نورتر خواهد بود.

۳- سیستم دید در شب در دوربین های CMOS به دلیل استفاده از مادون قرمز، تصاویر مناسبی ارائه نمی دهند.

۴- قابلیت دوربین مدار بسته CMOS برای تشخیص چهره، حرکت و … بسیار پایین تر از دوربین مدار بسته مجهز به CCD می باشد.

۵- دوربین CCD بسیار سریع تر و واضح تر عمل (Shuttering) تصویربرداری از اجسام متحرک را انجام می دهد.

خب با توجه به موارد فوق می توان گفت که دوربین هایی که از تکنولوژی CCD بهره گرفته اند، عملکرد بهتری نسبت به دوربین های CMOS ارائه می دهند. البته در سال های اخیر تکنولوژی های جدیدتری از جمله DIS با هدف افزایش کیفیت حسگرهای قبلی روانه بازار شده اند.

امیدواریم این مطلب حفاظت الکترونیک ایمن افزا هم مورد توجه شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد. در روزهای آینده منتظر پست های جذاب و کاربردی ما باشید.!