جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

جانمایی در دوربین مدار بسته || راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته این روزها  تقریبا در تمامی مکان های مختلف از دوربین های مدار بسته استفاده می شود. لذا طراحی دوربین های مدار بسته یکی از نکات مهم در نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته می باشد.

طراحی دوربین های مدار بسته شامل موارد مختلف از جمله انتخاب نوع و تعداد دوربین، ارتفاع نصب دوربین و محل نصب دوربین می باشد. در این مطلب ایمن افزا می خواهد به بررسی جانمایی دوربین مدار بسته بپردازد. برای خرید دوربین مدار بسته داهوا و اطلاع از مشخصات و ویژگی های این دوربین مدار بسته می توانید از طریق همین وب سایت اقدام نمایید.

جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

جانمایی دوربین مدار بسته چیست؟

به نحوه قرارگیری دوربین ها که تا جای ممکن، شعاع دید دوربین ها با یکدیگر همپوشانی داشته و هر دوربین حداقل در تصویر یک دوربین دیگر دیده شود، جانمایی دوربین مدار بسته گفته می شود.

این امر باعث می شود ضریب خطا کاهش یابد و امنیت در هنگام خرابکاری های عمدی مثل دستکاری دوربین توسط افراد افزایش یابد. به طوری که نزدیک شدن و یا لمس یک دوربین توسط فرد خرابکار، توسط دوربین دیگری قابل رویت و تصویر برداری خواهد بود.

از این رو، جانمایی دوربین ها با آرایش های مختلف قرار خواهد گرفت. هر دوربین توسط حداقل یک دوربین دیگر مشاهده شده و شعاع دید تمام دوربین ها با یکدیگر همپوشانی قابل قبولی دارد.

جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

طرز جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

طرز جانمایی دوربین مدار بسته در فضاهای متفاوت از جمله مراکز صنعتی مانند کارخانه ها و کارگاه ها، شرکت ها و حتی منازل مسکونی از دغدغه های اصلی مشتریان است. ساده ترین سیستم دوربین مدار بسته متشکل از یک دوربین و یک نمایشگر تصویر است.

این سیستم تصاویر را بصورت زنده از نمایشگر فقط پخش می کند. اما نمی تواند آن ها را  ضبط کند. در حالت پیشرفته تر ، از چندین دوربین به همراه دستگاه ضبط کننده مرکزی استفاده می کنند.

در یک گام جلوتر و پر هزینه تر، دوربین ها  دارای سیستم کنترلی هستند. که وظیفه ی گردش،تغییر زاویه دید و بزرگنمایی و چند پارچه سازی تصاویر را بر عهده دارد. این موارد می تواند به مجموعه تجهیزات نظارتی نیز اضافه شود.

جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

نکاتی که باید برای جانمایی دوربین های مدار بسته به آن توجه کنید

جانمایی خود را نسبت به مساحت فضای در دسترس و مساحتی که دوربین باید پوشش دهد انجام دهید. طوری جا نمایی نکنید که لنز دوربین های معمول در بازار  نتواند زاویه دید کافی به شما بدهد.

از جمله مهمترین مکان ها برای پوشش توسط دوربین مدار بسته، درب های ورود و خروج می باشند. از جانمایی دوربین در این محل ها خودداری کنید.

–   گوشه ها

یکی دیگر از محل نصب پیشنهادی برای یک سیستم نظارتی اکثرا در گوشه و کنج محیط است چراکه فضای بیشتری را پوشش دهد. اما این استثنا را در نظر بگیرید. که اگر در انتهای کادر تصویر، موارد مهمی برای پوشش وجود داشته باشد باید دوربین را کمی جلوتر نصب کنید.

دلیل این امر این است که بسته به نوع DVR و دوربین مدار بسته ممکن است تصاویر ضبط شده کیفیتی برابر با آنچه هنگام نمایش زنده دوربین مشاهده می شود نداشته باشد. این امر باعث عدم نمایش واضح جزئیات در فاصله دورتر می شود. اصول جانمایی دوربین مدار بسته با توجه به محل های مهم قابل پوشش می باشد.

–   محیط های پر نور

اگر محیط پوشش داده شده دارای تنوع نور است و در فاصله دورتر تاریک تر است حتما از دوربین WDR استفاده شود.
در جانمایی این دوربین ها، نکته ی مهم توجه به تامین نور دوربین می باشد.

برای تامین نور دوربین های نصب شده در سقف پیشنهاد می کنیم از نور با رنگ سفید استفاده کنید. استفاده از نور با رنگی غیر از سفید، رنگ مجازی روی سطوح رنگی ایجاد می کند. این امر باعث می شود، تشخیص دقیق رنگ ها میسر نباشد.

–   پوشش مناسب تصویر

جهت پوشش مناسب تصویر از یک محیط باید بر اساس نیازی که مشتری از نظر وضوح تصاویر دارد.  محیط را به مستطیل های کوچکی تقسیم کنید که طول این مستطیل ها به اندازه آخرین مقدار برد مفید دید دوربین با وضوح از اجزای تصویر باشد.

در فضاهای متفاوت ، نحوه جانمایی دوربین مدار بسته به این موارد بستگی دارد. به ارتفاع نصب دوربین وابسته به مساحت محیطی که باید پوشش داده شود. و نوع کنترل.

–   اهمیت داشتن جزییات

در محیط هایی که نیاز به کنترل جزئیات می باشد از لنزهای با زاویه بسته و با قابلیت بزرگنمایی استفاده می کنیم. که طبیعتاً در این محیط ها نیاز به استفاده از تعداد دوربین بیشتری می باشد.
پنجره ها، دربها و انعکاس نور خورشید در سطوح صیقلی در محیط های سقف دار نیز مانند خورشید برای تصاویر مزاحمت ایجاد می کنند. بنابراین در نظر داشتن این قسمت ها جهت انتخاب صحیح محل قرار گیری دوربین بسیار ضروری می باشد.

جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

جانمایی دوربین مدار بسته در محیط های عمومی

جانمایی در دوربین مدار بسته || راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته  به جانمایی در مکان های عمومی می پردازیم. در مکان هایی عمومی، اغلب از چند دوربین بولت و تعداد محدودی دوربین اسپید دام استفاده می شود، توجه داشته باشید  نصب و جانمایی دوربین مداربسته در محیط های عمومی، نباید حریم خصوصی افراد، منزل و یا محل کارشان را خدشه دار کند.

جانمایی دوربین مدار بسته در فروشگاه ها

مهمترین مناطق برای پوشش صندوق فروشگاه، محل دیگری است که باید به آن توجه کنید. در فروشگاه ها نیز مهمترین قسمت فروشگاه یعنی صندوق، همواره در معرض تهدید خطرات احتمالی از جمله سرقت قرار دارد.

دوربین های صنعتی و لنز متغیر معمولا این مکان ها را پوشش می دهند. در محیط های اداری یا فروشگاهی و مشابه آن که وسعت زیادی ندارند و سقف آنها نیز معمولاً کوتاه است.

جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

نکته مهم

با توجه به اینکه وضوح تصاویر صورت افراد اهمیت دارد. لذا باید ارتفاع نصب دوربین به گونه ای در نظر گرفته شود که راستای قرار گیری دوربین به راستای افق بسیار مایل باشد.

جانمایی دوربین مدار بسته در رستوران ها

جانمایی دوربین مدار بسته به چه صورت است؟ رستوران ها از جمله مکان های پر ترددی هستند که نیازمند تجهیزات امنیتی چون دوربین مداربسته هستند. در جانمایی دوربین مداربسته در رستوران ها، سالن های غذا خوری، آشپزخانه، راهروها، و … باید به صورت کامل پوشش داده شود. تا بیشترین امنیت جانی و مالی برای کارکنان و مشتریان فراهم شود.

کلام آخر در خصوص نصب دوربین مدار بسته

انتخاب محل مناسب نصب، ارتفاع و زاویه نصب دوربین مداربسته، بیشترین بهره را  از سیستم مداربسته تاثیر بسزایی دارد. چرا که اگر این شرایط به درستی انجام نشود، نمی توان تصاویر مناسبی را دریافت کرد.

بنابراین رعایت اصل پوشش در جانمایی دوربین مداربسته در تمام محیط ها، امری ضروری است. جانمایی دوربین در هر پروژه یا محیطی متفاوت خواهد بود. و متناسب با نیاز کاربر، رزولوشن دوربین، نوع لنز دوربین و … متفاوت خواهد بود. در هر پروژه ای، سعی کنید این موارد را در قرار داد ذکر کنید.