دوربین مداربسته FULL HD

تفاوت دوربین مداربسته FULL HD و  HD  چیست؟ برای پاسخ به این سؤال تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. دوربین های مداربسته بسته به نوع و مکان مورد استفاده از نظر کیفیت و قیمت به دو نوع HD و FULL HD  تقسیم بندی می شوند.

این نوع دوربین ها در کیفیت و رزولوشن و نیز قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به تعریف کلی از هر دو نوع دوربین و تفاوت های آن ها می پردازیم. دوربین مدار بسته با رزولوشن HD عموماً در دو نوع دوربین های دیجیتال تحت شبکه و دوربین های مدار بسته آنالوگ ساخته می شوند.

تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD  چیست؟

دوربین مداربسته HD چیست؟

دوربین مدار بسته HD (High Defenition) یک دوربین مدار بسته حرفه ای که در رزولوشن و کیفیت های مختلفی طراحی و تولید می شود.

در این نوع دوربین ها امکان زوم کردن و مشاهده جزئیات سوژه ها فراهم است. به صورت کلی هر چه کیفیت تصاویر کم تر باشد، حجم کمتری از فضای ذخیره سازی اشغال و پهنای باند کمتری نیز مورد نیاز است.

تصاویر گرفته شده توسط دوربین های HD از دارای حجم کمتری است، پس پهنای باند و فضای ذخیره سازی کمتری نسبت به دوربین هایی با رزولوشن های بالاتر اشغال می کنند.

درواقع دلیل اصلی استفاده زا دوربین های HD حجم، پهنای باند و فضای ذخیره سازی کم آن ها است.

تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD  چیست؟

استانداردهای دوربین مدار بسته HD

–  ۷۲۰P: این نوع استاندارد رزولوشنی معادل (۱۲۸۰*۷۲۰) پیکسل (۱ مگا پیکسل) ایجاد می کند.
–  ۱۰۸۰P: این استاندارد نیز رزولوشنی معادل (۱۹۲۰*۱۰۸۰) پیکسل (۲ مگا پیکسل) ایجاد می کند.
–  ۱۴۴۰P: استاندارد سوم نیز رزولوشنی معادل (۲۵۶۰*۱۴۴۰) پیکسل (۶ مگا پیکسل) ایجاد می کند.

انواع دوربین های مداربسته HD

همان طور که در پاراگراف فوق اشاره کردیم، دوربین مدار بسته با رزولوشن HD عموماً در دو نوع دوربین های دیجیتال تحت شبکه و دوربین های مدار بسته آنالوگ ساخته می شوند.

۱- دوربین های دیجیتال تحت شبکه HD

دوربین های دیجیتال تحت شبکه هیچ محدودیتی برای رزولوشن تصویر ندارند. این نوع دوربین ها تا رزولوشن ۱۰ مگا پیکسل تولید می شوند.
قیمت دوربین های دیجیتال تحت شبکه نسبت به دوربین های مدار بسته آنالوگ به مراتب بالاتر است. این نوع دوربین ها تا رزولوشن ۵ مگا پیکسل در ایران به راحتی قابل تهیه است.

۲- دوربین های مدار بسته آنالوگ HD

دوربین های آنالوگ اطلاعات را از طریق استاندارد PAL منتقل می کنند. حداکثر رزولوشن این نوع دوربین ها (۵۷۶*۷۲۰) است.
این نوع دوربین ها از استاندارد جدید HD-SDI پشتیبانی می کنند. در این نوع سیستم امکان دسترسی به رزولوشن ۲ مگا پیکسلی وجود دارد.
اما به دلیل معایب و محدودیت های این سیستم نسبت به سیستم مداربسته تحت شبکه، استفاده از آن زیاد رایج نیست.

تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD  چیست؟

 دوربین مداربسته FULL HD چیست؟

FULL HD  یک دوربین جدید با فرمت ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل معادل ۲ مگا پیکسل که اخیراً روانه بازار شده است.

 دوربین مداربسته FULL HD دوربین دارای کیفیت تصویر بالاتری نسبت به دوربین HD است در نتیجه میزان بیشتری از فضای ذخیره سازی و پهنای باند مصرف می کند.

مزیت اصلی این نوع دوربین این است که امکان مشاهده جزئیات بیشتری از تصویر را امکان پذیر می کند.

تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD  چیست؟

تفاوت دوربین مداربسته FULL HD و HD

–  کیفیت تصویر

همان طور که اشاره کردیم کیفیت تصویر یا همان رزولوشن در دوربین های HD , FULL HD متفاوت است. قطع یقین کیفیت تصاویر دوربین هایی با رزولوشن ۱۰۸۰ بسیار بهتر از دوربین هایی با رزولوشن ۷۲۰ است.

از دوربین مداربسته FULL HD برای مکان هایی که مسائل امنیتی و نظارت تصویری در آن ها از حساسیت بالایی برخوردار است، استفاده می کنند.

–  پهنای باند

طبق استاندارد و قاعده ای که برای پهنای باند دوربین های مدار بسته مطح کردیم. هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد، حجم آن ها بیشتر و در نتیجه به پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز خواهیم داشت.

پس دوربین های FULL HD نسبت به دوربین های HD، با کیفیت تصاویر بالاتر، به حجم بیشتر و پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند.

–  قیمت

به طور کلی قیمتی که برای دوربین هایی با رزولوشن ۱۰۸۰ موجود در بازار با دوربین هایی با رزولوشن ۷۲۰ پرداخت می کنید، متفاوت است.

دوربین مداربسته FULL HD و HD یا (دوربین هایی با رزولوشن ۱۰۸۰) نیاز به مانیتورهایی قدرتمند برای ثبت جزئیات به صورت واضح تر دارند. بنابراین قیمت این نوع دوربین ها نسبت به دوربین های HD بالاتر است.

جمع بندی نهایی

تفاوت دوربین مداربسته FULL HD و HD  (دوربین مداربسته فول اچ دی) چیست؟ موضوع امروز مقاله ما بود. امیدواریم که این مطلب برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد.

برای خرید انواع دوربین مدار بسته، کابل و سایر لوازم صوتی و تصویری بالا ترین کیفیت و نازلترین قیمت، می توانید از طریق همین وب سایت اقدام نمایید.