تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مدار بسته

تشخیص چهره در دوربین مدار بسته || Face Detection . شاید مهمترین وظیفه ی یک دوربین مدار بسته تصویر برداری است. کاربران برای مشاهده فضای مورد نظر خود اقدام به نصب دوربین مدار بسته می کنند.

یکی از مهمترین تصاویری که دوربین می تواند تصویر برداری نماید، تصویر چهره افراد می باشد. با پیشرفت تکنولوژی دوربین های با کیفیت تر به بازار عرضه شدند.

افزایش رزولوشن دوربین مدار بسته باعث می شود. تا تصاویر دوربین به اندازه ای کیفیت داشته باشد که کاربر دوربین بتواند تصویر شخص جلوی دوربین را با کیفیت مناسب مشاهده نماید.

قابلیت تشخیص چهره دوربین مدار بسته، از چهره افراد تصویر برداری کرده و تصویر آن را ذخیره می کند. در این مطلب ایمن افزا قصد دارد به بررسی این موضوع بپردازد.

تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مدار بسته

این نوع از دوربین ها تعداد زیادی از تصاویر مربوط به افرادی را که در میدان دید دوربین قرار می گیرند را ثبت می کنند. و کاربر اتاق کنترل می تواند در صورت نیاز تصویر چهره افراد را مشاهده نماید. این دوربین ها  یک نام دیگر نیز دارد. دوربین فیس کچر ( Face Capture Camera ) نام دیگر این نوع از دوربین ها می باشد.

تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مدار بسته چگونه است؟

وقتی چهره فردی در مقابل دوربین مداربسته قرار می گیرد، دوربین یک فریم از چهره فرد را برای پردازش انتخاب می کند. سیستم پردازش تصویر، براساس محاسبات ریاضی و الگوریتم های خاص، تصویر انتخاب شده را به مجموعه اعداد تبدیل می کند.

برای هر فرد اعداد منحصر به فرد تولید و در دیتابیس ذخیره می کند. با توجه به نوع الگوریتم و شبکه های عصبی از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تشخیص چهره افراد استفاده می شود.

روش آنالیز به این صورت است ابتدا تصویر چهره فرد موردنظر به طور سیاه و سفید در می آید. هر رنگ دارای یک کد عددی است با تبدیل  تصویر شخص به  صورت سیاه و سفید، بازه رنگ ها خیلی کمتر می شوند.

و برای محاسبات ساده تر می گردند. با فیلتر کردن روی تصاویر، می توان خصوصیات هر چهره را استخراج کرد. خصوصیاتی همانند: لب و دهان، نوع و سایز بینی، فاصله بین دو چشم، سایز سر، اجزای چهره از یکدیگر، گوش ها و … حالا با این محاسبات مجموعه اعدادی تبدیل و در سیستم ذخیره می شود.

تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مدار بسته

مزایای استفاده از دوربین تشخیص چهره

در ادامه مبحث تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مدار بسته به مزایای این نوع دوربین ها می پردازیم. دوربین‌های دارای این قابلیت  معمولا کاربرد امنیتی دارند. و برای کنترل و نظارت بر امنیت و حفاظت از یک محیط در برابر عواملی ماند جرم و تخلف و … استفاده می‌شوند. استفاده از این دوربین‌ها در بسیاری از موارد نیز کاربردی باز دارنده دارد.

یکی از کاربردهای مهم سیستم‌های نظارت تصویری مانند دوربین‌های تشخیص چهره پیشگیری از وقوع جرم و جنایت است. با تشخیص چهره به موقع افراد در زمان ارتکاب به جرم در مکان‌های جرم خیز و خطرناک و نظارت بر آن‌ها می‌توان از بروز حوادث ناگوار و جرم و تخلفات سنگین جلوگیری نمود.

علاوه بر آن چه که گفته شد از دوربین‌های تشخیص چهره می‌توان برای جمع‌آوری مدارک تصویری و اطلاعات برای ارائه به مراجع قضایی استفاده نمود. این دوربین‌ها قادرند چهره افراد و هویت آن‌ها را در هنگام انجام جرم و یا یک تخلف تشخیص داده و ثبت نمایند. و از این اطلاعات می‌توان به عنوان مدرک در بررسی‌های قضایی استفاده نمود.

کاربرد دیگر این دوربین‌ها برای ثبت چهره افراد در محل‌های پر رفت و آمد است. این دوربین‌ها می‌توانند در لحظه چهره تمامی افراد حاضر در محل را تشخیص داده و ثبت کنند. از این کاربرد می‌توان برای تشخیص بخصوص استفاده نمود. هم چنین از این کاربرد می‌توان برای کنترل و نظارت بر عبور و مرور افراد در یک محیط شلوغ استفاده کرد.

تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مدار بسته

تفاوت تشخیص چهره با شناسایی چهره

ذکر این نکته الزامی است که بین دو قابلیت تشخیص چهره  با شناسایی چهره تفاوت اساسی وجود دارد. در واقع قابلیت تشخیص چهره یا همان Face Detection تنها می تواند تشخیص دهد که آیا شخصی در معرض دید دوربین مداربسته قرار گرفته است یا خیر.

و تفاوتی میان چهره افراد در آن وجود ندارد. اما در قابلیت تشخیص چهره  پس از عملیات تشخیص چهره، کار شناسایی چهره افراد نیز انجام می گیرد. به این معنی که این قابلیت می تواند چهره افراد مختلف را از یکدیگر تشخیص داده و تمایز قائل شود.

این نوع از دوربین ها کارکرد تخصصی دارد. و نرم افزار نوشته شده برای آنها با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ساخته می شود. و به مراتب قیمت بالاتری نیز دارند.